پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227525
الزامات جديد براي فعاليت شبکه هاي اجتماعي خارجي در ايران
تاریخ انتشار : 1395/10/20 08:28:47
نمایش : 1552
دبير شوراي عالي فضاي مجازي از الزامات جديدي براي فعاليت شبکه هاي اجتماعي خارجي در ايران خبر داد و گفت: اين الزامات به صورت پيشنهاد به شوراي عالي فضاي مجازي ارائه شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابوالحسن فيروزآبادي در حاشيه سيزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر مصوبه جديد شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص فعاليت شبکه هاي پيام رسان موبايل و شبکه‌هاي اجتماعي اظهار داشت: کليات پيشنهادي از سوي مرکز ملي فضاي مجازي در مورد فعاليت شبکه هاي اجتماعي خارجي و شبکه‌هاي اجتماعي داخلي به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي رسيد.

وي با بيان اينکه اين پيشنهاد حاصل اخذ نظر از تمامي فعالان حوزه فضاي مجازي و ذي نفعان و دانشگاهيان است، افزود: بر اساس اين پيشنهاد الزاماتي را براي فعاليت شبکه هاي اجتماعي خارجي در ايران تعيين کرده ايم که در صورت تصويب در شوراي عالي فضاي مجازي قابل اجرا خواهد بود.

فيروزآبادي گفت: بر مبناي اين تصميم شبکه هاي خارجي که در ايران فعاليت خواهند داشت بايد نماينده حقوقي داشته باشند و به ثبت برسند. در همين حال بايد ديتاي خود را به داخل ايران منتقل کنند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به اينکه امروزه برخي کشورها مانند چين اين الزامات را براي فعاليت شبکه هاي اجتماعي خارجي در نظر گرفته اند، گفت: حتي در کشوري مانند چين اين الزام وجود دارد که شرکت هاي اقتصادي نيز حق ندارند اطلاعات را از کشور خارج کنند. در اين رابطه ما نيز پيشنهادمان در خصوص فعاليت شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان خارجي بر اين منوال خواهد بود.

فيروزآبادي گفت: در پيشنهاد ديگري موضوع سياست هاي تشويقي شبکه هاي اجتماعي داخلي مدنظر قرار گرفت به اين ترتيب که شبکه هاي ايراني داخلي با مالکيت ايراني، نرم افزار داخلي و مديريت ايراني شکل بگيرند که بانک اطلاعاتي آنها نيز در داخل ايران خواهد بود.

وي افزود: بر اساس اين سياست هاي تشويقي چنانچه اين شبکه ها تا يک ميليون مشترک داشته باشند، به آنها اجازه تبليغات خواهيم داد. چنانچه از يک تا سه ميليون مشترک داشته باشندسازمان هاي دولتي تبليغاتشان را روي اين شبکه ها انجام مي دهند و در صورتي که اين شبکه ها از سه تا پنج ميليون مشترک داشته باشند اجازه عرضه خدمات بانکي و دولت الکترونيکي روي آنها صادر مي شود. در همين حال اين شبکه ها به عنوان شرکت هاي دانش بنيان تلقي مي شود و از مزاياي قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان بهره مي برد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: همچنين براي شبکه هاي اجتماعي داخلي که بالاتر از ۵ ميليون مشترک داشته باشند اجازه اتصال به شبکه فراهم خواهد شد و به عنوان اپراتور تلقي مي شوند به اين ترتيب اين شرکت ها مي توانند بدون پرداخت هزينه اپراتوري که هم اکنون براي اپراتورهاي ارتباطي ۳۰۰ ميليون يورو در نظر گرفته شده است به عنوان يک اپراتور فعاليت کنند.

فيروزآبادي تاکيد کرد: اين پيشنهادات به شوراي عالي فضاي مجازي ارائه شده و کليات آن به تصويب رسيده است.

شفاف سازي فضاي مجازي در آستانه انتخابات

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص چالش هاي فضاي مجازي در آستانه انتخابات رياست جمهوري و مديريت اين فضا گفت: ما تصميم گرفتيم در مورد فعاليت اين فضا شفاف سازي صورت بگيرد، از آنجا که بسترهاي مناسبي براي استفاده مردم از فضاي مجازي فراهم شده است و سرعت اينترنت قابل قبول و ضريب نفوذ بالا و تعرفه مناسب است، نگراني هايي براي عدم شفافيت لازم براي کساني که در اين فضا فعاليت مي کنند، وجود دارد. بر اين اساس توصيه شده است که تمامي اپراتورهاي مخابراتي نسبت به ثبت هويت استفاده کنندگان از اين فضا اقدام کنند.

وي ادامه داد: در اين زمينه استقبال خوبي صورت گرفته است و در تاريخ تعيين شده شاهد همکاري مردم با اجراي اين طرح بوديم. همچنين اميدواريم در مدت زماني باقيمانده با هويت هاي مشخص و معلوم در کل شبکه مواجه شويم.

۷۰۰ کانال و صفحه اجتماعي پرمخاطب به ثبت رسيدند

فيروزآبادي تصريح کرد: همينطور نيز تصميم گرفته شد فعاليت شبهه رسانه هايي که در شبکه هاي اجتماعي فعاليت مي کنند ساماندهي شود. بر اين اساس مقرر شد شبکه هايي که داراي بيش از ۵ هزار مخاطب هستند اطلاعات هويتي خود را به صورت داوطلبانه در سامانه وزارت ارشاد به ثبت برسانند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: در صورتي که اين شبکه ها اين اقدام را انجام ندهند فعاليت آنها غيرقانوني تلقي مي شود.

وي با اشاره به اينکه در اين زمينه شاهد استقبال خوبي از فعالان شبهه رسانه ها هستيم، در پاسخ به مهر گفت: تا دو روز نخست اعلام شده براي اين طرح بالغ بر ۷۰۰ کانال و صفحه اجتماعي داراي بيش از ۵ هزار مخاطب در سامانه وزارت ارشاد به ثبت رسيده است.

فيروزآبادي افزود: براي رسانه هايي که مي خواهند به صورت قانوني در کشور فعاليت کنند، اين موضوع کفايت مي کند و در مورد برخورد با شبکه ها و کانال هايي که به صورت غيرقانوني فعاليت خواهند داشت، به موقع تصميم مي گيريم.

الزام برنامه ششم براي ارتقاء ۳۰ رتبه اي جايگاه دولت الکترونيک

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با انتقاد از وضعيت نامناسب دولت الکترونيک در ايران و سايت هاي نهادهاي دولتي گفت: سايت‌هاي مربوط به ادارات دولتي و دولت الکترونيک وضعيت نامناسبي دارند و رتبه جهاني ايران در حوزه دولت الکترونيک سه رقمي است. از اين رو، ما قصد داريم در برنامه ششم توسعه الزامي داشته باشيم تا جايگاه ايران در حوزه دولت الکترونيک بهبود يابد و حداقل ۳۰ رتبه ارتقاء داشته باشيم.

وي ادامه داد: بخش مهمي از سايت هاي دولتي به روزرساني نمي شود و تعداد دامنه هاي «دات آي آر» سايت هاي دولتي کم است. بنابراين در حال مطالعه در مرکز ملي فضاي مجازي هستيم تا مصوبه اي را براي شوراي عالي فضاي مجازي آماده کنيم که سازمان‌هاي دولتي از دامنه «دات آي آر» استفاده کنند. در اين زمينه آمارهايي را به دست آورده ايم، اما برآوردها نشان مي دهد که آمار دقيقي از توليد محتواي فارسي در فضاي مجازي وجود ندارد، اما از آنجايي که عمده رفتار فضاي مجازي را سايت هاي پرترافيک تعيين مي‌کنند، برآورد مي شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد اين سايت ها به زبان فارسي هستند.

فيروزآبادي خاطرنشان کرد: هم اکنون نيز الزامي وجود دارد که سازمان هاي دولتي و دستگاه هاي اجرايي سرورهاي خود را به داخل کشور منتقل کنند و در داخل ميزباني شوند و حتي از دامنه ايراني استفاده کنند. اين الزام بايد تحت کنترل قرار گيرد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html